De H-NACC verongelukt bij Wolverthem (B)

KLM Fokker F.VII H-NACC verongelukt nabij Brussel op 9 juli 1926

Toedracht Het vliegtuig Inzittenden Post

 

Het ongeluk met de H-NACC

Op 9 juli 1926 verongelukt de KLM Fokker F.VII H-NACC in dichte mist nabij Brussel. Zowel piloot als passagier komen om het leven.

Vrijdag 9 juli 1926.

KLM piloot de Vree start om 09.00 met de roemruchte Fokker F. VII H-NACC van vliegveld Waalhaven voor het vervolg van de lijnvlucht Schiphol-Parijs als hij ter hoogte van Wolverthem (15 km ten NW van Brussel) plotseling in zeer dikke mist terecht komt. Hij kan zich niet meer oriënteren. De Vree vliegt ca. 20 minuten in de omgeving rond op zoek naar een uitweg uit de nevel, en laat het toestel op gegeven moment zakken om grondzicht te krijgen. Omwonenden hebben het vliegtuig daarbij gehoord op een geschatte hoogte van 50 meter. Op deze hoogte moet de Vree ineens een bos gezien hebben, en, vanwege de onmogelijkheid weer op te trekken, gezocht hebben naar een geschikte plek om de noodlanding te maken. Een vleugel raakt echter de grond. Het vliegtuig springt enkele keren op en valt in stukken uiteen in het korenveld van boer van den Broek. Beide inzittenden zijn op slag dood.

Bij het vertrek van Waalhaven werd geen slecht weer bij Brussel gemeld. Het KLM vliegtuig dat op de terugweg van Parijs was, heeft geen problemen ondervonden. Echter, de Sabena had haar kisten tijdelijk aan de grond gehouden vanwege de mist. Deze nevel moet dus zeer plaatselijk zijn geweest.

het wrak van de H-NACC (coll. Herman Dekker)

Naar begin


Het vliegtuig

De Fokker F.VII, ontworpen door Fokker-constructeur Rethel, was de (grotere) opvolger van de F.III en kon 8 passagiers vervoeren.

De KLM bestelde 3 vliegtuigen van dit type (met een optie op nog meer exemplaren) onder de voorwaarde dat deze nieuwe F.VII aan de gestelde verwachtingen zou voldoen.

De H-NACC werd de eerste van deze mogelijke serie, en in juli 1924 voor het eerst voor een proefperiode ingezet op de lijndienst naar Londen. Gedurende deze testfase werd een groot aantal verbeteringen aangebracht, en konden alle kinderziektes worden overwonnen. Daarop besloot de KLM nog 4 exemplaren te bestellen. In totaal heeft de KLM dus vijf Fokker F.VII's in bedrijf gehad.

De H-NACC zou vervolgens een beroemd vliegtuig in de Nederlandse luchtvaarthistorie worden door in 1924 als eerste vliegtuig de lange tocht naar Batavia (Nederlands Indië) te maken en daarmee historie te schrijven. De bemanning op deze reis bestond uit (Thomassen a Theussink-) van der Hoop, Van Weerden Poelman en Van de Broeke. Voor deze beroemde vliegtocht werd het vliegtuig tussen september 1924 en juni 1925 overigens (tijdelijk) door de KLM overgedragen aan het Comité Vliegtocht Nederlands Indië.

De H-NACC werd in 1923/24 met fabrieksnummer 4759 gebouwd in de Fokkerfabriek in Amsterdam Noord en maakte zijn 1e proefvlucht op 23 april 1924. Op 13 juni van datzelfde jaar werd het toestel (als KLM vliegtuig) onder nummer 37 ingeschreven in het Nederlands Luchtvaartuigregister, nadat het eerst als H-NACA in dit register was gereserveerd.

De H-NACC had oorspronkelijk 1 Rolls Royce Eagle VIII motor van 360 pk. Later zouden enkele malen andere motoren gemonteerd worden. De H-NACC had een maximum startgewicht van 3255 kg, een vliegbereik van 1230 km. en een maximumsnelheid van 152 km/u.

De inschrijving in het NLR werd op 20 juli 1926 doorgehaald.

Naar begin


Bemanning en passagiers

Er waren slechts 2 inzittenden: piloot de Vree en passagier Hepner.

Persoonsinformatie

A.C. de Vree (32) stond bekend als een voorzichtig vlieger, was sinds 3 jaar gehuwd en had geen kinderen.

W. Hepner (51) was directeur van de Amsterdamse graanfirma L. Hoyak & Co. Hij vervulde diverse maatschappelijke functies zoals lid van de Raad van Toezicht van de Amsterdamse Bank en lid van de propagandacommissie van de KNVvL. Hepner was een zeer frequent luchtreiziger en had reeds 100 keer (!) deze vliegreis tussen Schiphol en Parijs gemaakt. Hij was ongehuwd.

Uitvaartgegevens

Piloot de Vree werd op dinsdag 13 juli 1926 onder enorme belangstelling begraven in Rijswijk. Bij deze uitvaart waren o.a. KLM directeur Plesman en Chef Vliegdienst Aler aanwezig. Ds. v.d. Bosch, die het echtpaar de Vree 3 jaar eerder in de echt had verbonden, sprak aan het graf.

Het lichaam van passagier Hepner werd op 13 juli 1926 gecremeerd op Westerveld (Velsen).

Vervoerde post

De H-NACC had één postzak aan boord. Deze is onbeschadigd gebleven.

 

Naar begin

Naar hoofdpagina