De H-NABM verongelukt bij Locquignol (F)

KLM Fokker F.III H-NABM in slecht weer neergestort in het Forêt Mormal (Frankrijk) op 25 juni 1925

De oorspronkelijke H-NABM met grote registratieletters

Toedracht Het vliegtuig Inzittenden Post

 

Het ongeluk met de H-NABM

 

Donderdag 25 juni 1925.

KLM piloot Henk Klunder vliegt met de Fokker F.III H-NABM en drie passagiers de 2 x daagse KLM dienst van Schiphol (via Rotterdam en Brussel) naar Parijs. Boven het Forêt Mormal, vlak onder de Belgisch-Franse grens, bevindt hij zich, zoals een krant schrijft, in "hondenweer". De bewolking hangt steeds lager en Klunder moet, om zicht te houden, dan ook zelf voortdurend lager gaan vliegen. Op enig moment hangt het wolkendek echter zo laag boven de grond, dat zich mist vormt. Klunder ziet hierdoor de takken van de bomen in het bos niet (op tijd) en raakt deze. Het toestel verongelukt en alle vier inzittenden komen om het leven.

 

De plaats van het ongeval

Deze wordt in de meeste publicaties onjuist weergegeven. Veelal wordt Landrecies (een stadje 30 km verderop) genoemd als plaats van ongeval. Een bezoek in 2006 door luchtvaartkenner Herman Dekker aan de rampplek, en gesprekken door hem met de locale autoriteiten leert echter, dat het gehele Forêt de Mormal (inclusief de crashsite) zich bevindt zich in de gemeente Locguignol. De burgemeester van Locguignol, die tevens arts was, had destijds ter plaatse de dood van de inzittenden vastgesteld. De Gendarmerie van het nabijgelegen Le Quesnoy had de verdere zaken van dit ongeluk afgehandeld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Het vliegtuig

 

De "2e" H-NABM met kleinere registratieDe Fokker F.III H-NABM werd in 1924 door de KLM opgebouwd uit reservedelen van eerdere Fokkervliegtuigen, o.a. van een eerdere, (door Fokker in het Duitse Schwerin gebouwde) H-NABM die op 17 juli 1923 verongelukt was bij Croydon. Deze tweede NABM werd onder c/n KLM-2 ingeschreven in het Nederlands luchtvaartuigregister onder nummer 36. Standaard werd de F.III uitgerust met een (1) Armstrong Siddeley Puma motor van 240 pk. Het vliegtuig had een kruissnelheid van 135 km/u, een maximaal startgewicht van 1900 kg en een vliegbereik van 1000 km. Er was plaats voor 5 passsagiers.

Bemanning en passagiers

Er waren 4 inzittenden aan boord: piloot Klunder en 3 passagiers (de heren Jhr. van den Brandeler, Labouchère en Groginsky).

Persoonsinformatie

H. Klunder (geb. 16 maart 1893) was afkomstig van de LVA (Luchtvaart Afdeling) te Soesterberg.

L.P.A. van Brandeler (geb. 28 maart 1888) was ambtenaar van het O.M. in Zeeland en woonde in Domburg.

J.T.J. Labouchère was directeur van een exportfirma in Den Haag en woonde in Vogelenzang.

(eind 2006 meldt de auteur van een nog te verschijnen biografie over de familie Labouchère aan Aviacrash, dat de verongelukte Labouchère voorbestemd was om zijn vader, die directeur was van De Porceleyne Fles in Delft, op te volgen).

H. Groginsky was woonachtig in Brooklyn, (NY. USA)

 

Het stoffelijk overschot van Klunder werd gecremeerd op de begraafplaats Westerveld in Velsen. Het lichaam van passagier Labouchère werd daar begraven.

Vervoerde post

Er is geen informatie over eventueel door de H-NABM vervoerde post.

 

Naar begin

Naar hoofdpagina